Ahad, 16 Januari 2011

"Azimat Penguat Semangat"



Bismillah..

Setiap masa yang berlalu pasti meninggalkan kesan, begitu juga dengan tindakan kita yang lalu, pasti akan meninggalkan kesannya pada hari ini. Apabila teringatkan kisah lalu, sebak rasanya di dada, pedih rasanya di mata apabila menahan air mata yang ingin tumpah.

Setiap tindakan yang kita lakukan, sama ada baik atau buruk, ikhlas atau tidak, sudah tentu tidak akan pernah terlepas dari pandangan Allah. Dia juga sudah menyatakan dalam firmanNya yang agung, Surah Al Zalzalah, ayat 7 dan 8, (99:7-8)

"Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrah, niscaya dia akan melihat (balasan)nya(7).Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrah, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula(8)."

Apa yang kita boleh buat? Kembalilah kepadaNya. Kita jadikan apa yang sudah berlalu itu sebagai pengajaran dan iktibar, jadikannya sesuatu yang positif dan dapat menguatkan semangat untuk meneruskan kehidupan yang masih belum berakhir ini. Sisa umur yang Allah masih lagi berikan ini merupakan satu nikmat yang perlu kita manfaatkan, selepas ini, kita isi setiap detik yang dengan sebaiknya.

Allah Taala berfirman dalam surah Ar Ra'ad ayat 11, (13:11)

"...Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri..."

Detik perubahan diri itu ada pada kita, terpulang kepada kita untuk memanfaatkannya. Apa yang penting ialah kebergantungan kita kepada Allah dan keikhlasan niat kita. Mudah-mudahan Allah permudahkan urusan dan moga kita diberikan kekuatan untuk terus berada dalam lingkungan rahmatnya. Amiin.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan