Selasa, 2 Februari 2010

bertemu kembali.....

Assalamualaikum wbt....


ALHAMDULILLAH..pertama dan untuk selamanya, syukur pada Allah kerana dengan izinNya, ana masih lagi diberi, ruang dan peluang untuk mengecapi nikmat yang tidak semua orang dapat,dan bagi orang-orang yang dapat nikmat tersebut, tidak semua yang mampu menghayati dan mensyukuri nikmat tersebut. Inilah nikmat yang dipanggil nikmat IMAN dan ISLAM. Nikmat ini tidak akan dapat dirasai dan dinikmati kemanisan serta kelazatannya oleh HATI YANG BUTA. Bagaimana buta hati itu? Adakah ianya sama dengan buta mata? Sudah tentu, dan sama sekali buta hati ini tidak akan pernah sama dengan buta mata, kerana apabila kita buta mata, kita hanya tidak melihat dunia dan seisinya, akan tetapi, jika kita buta hati, kita tidak akan melihat sinar kebenaran walaupun ianya berada di hadapan mata. Apabila hati kita buta, kita akan menganggap dan merasakan sesuatu perbuatan maksiat itu betul dan benar, namun pada hakikatnya, pandangan itu sebenarnya bukan apa yang sebenarnya. inilah bahaya bila kita menjadi buta. Buta hati...

Sekali lagi syukur pada Allah kerana ana masih lagi diberi kekuatan untuk berkongsi apa yang ana rasa disaat dan ketika ini. setelah sekian lama, barulah ada ruang sedikit untuk ana membuat sedikit catatan yang InsyaAllah ada manfaat terutamaya untuk diri ana sendiri sebgai satu muhasabah atau dalam kata yang lebih canggih, refleksi diri. Bercerita tentang nikmat seperti yang ana sampaikan di awal catatan tadi, tidak akan habis cerita dan catatan ini kerana seseungguhnya kita tidak akan dapat menghitung nikmat Allah walaupun kita mengambil semua daun yang ada dalam dunia ini sebagai kertas dan kita jadikan air laut itu sebagai dakwat, nescaya, tidak akan habis kita catatkan nikmat-nikmat Allah. SUBHANALLAH...hebatnya Allah..

Ingatlah wahai diri, kita hanyalah hamba,hanyalah seorang hamba, hanyalah seorang hamba yang tidak punya kuasa dan daya, kitalah hamba yang sentiasa mendambakan bimbingan, petunjuk, dan pertolongan dariNYa. Tiada nilai kehidupan kita di dunia jika tidak menyempurnakan tujuan penciptaan dan kewujudan kita di dunia, yakni mencari MARDHATILLAH..keredhaan Allah..Bersyukurlah wahai diri, bersyukur dengan apa yang diberi, manfaatkan segala pemberian dan anugerahnya untuk mencari keredhaanNya..

Ya Allah...
berilah kekuatan kepadaku ...
perkenanlah ya Allah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan