Jumaat, 5 Februari 2010

kewajipan-kewajipan kita

Assalamualaikum..wbt..

Alhamdulillah...diberi ruang dan peluang lagi untuk meneruskan sedikit perkongsian yang insyaAllah ada manfaatnya untuk diri ana sendiri. Bercakap tentang kewajipan-kewajipan kita, sememangnya akan mengambil masa yang lama untuk sama-sama dibincangkan. Kata-kata Iman Hasan Al Banna boleh kita kaitkan dengan apa yang dicatatkan oleh Syed Qutb.


Menurut Syed Qutb dalam bukunya MANHAJ HIDUP MUSLIM, seorang muslim itu berkewajipan untuk mengatui cara untuk berterima kasih yakni bersyukur di atas nikmat kurniaan Allah Taala yang terbesar iaitu nikmat ISLAM. Allah Taala telah memasukkan kita ke dalam kelompok ummat nabi Muhammad SAW, maka bukti terima kasih kita terhadap kurniaan Allah yang terbesar ini ialah :

"dengan cara menunjukkan sikap sebagai pengikut-pengikut Rasullullah SAW yang tulus dan setia. Kerana Allah Taala telah memasukkan kita ke dalam kelompok masyarakat muslim. Maka satu-satunya cara memperlihatkan rasa terima kasih kepadaNya adalah dengan menjadi muslim yang benar."
(petikan dari buku LAILAHAILLALLAH, MANHAJ HIDUP ISLAM)

Sudah terang dan nyatalah bahawa antara kewajipan-kewajipan kita yang utama ialah mengatahui apa sebenarnya cara untuk kita bersyukur, mengatahui cara kita untuk menjadi "muslim yang benar" seperti yang dicatatkan oleh Syed Qutb. Muslim yang benar bermaksud muslim yang sebenar-benar muslim,yang muslim dalam segala aspek kehidupan yang dilalui.

Secara kesimpulannya, kewajipan kita, antara yang utama ialah menuntut ilmu, belajar dan terus belajar, dan memahami serta menjadi seorang muslim yang sebenar-benarnya. Marilah sama-sama kita belajar,mencari ilmu,mendalami ilmu, dan mencintai ilmu serta mengamalkan ilmu yang kita ada agar dengan ilmu yang kita ada ini akan menjadikan kehidupan kita diREDHAI ALLAH; itulah matlamat hidup yang perlu kita ingat selalu dan tanamkan di hati sanubari kita.

Moga-moga ada manfaatnya, ini adalah antara kewajipan kita dan ada banyak lagi kewajipan-kewajipan yang perlu kita ketahui dan laksanakan mengikut kemampuan kita. InsyaAllah di lain catatan kita akan bersama berkongsi lagi kewajipan kita yang seterusnya. INSYAALLAH..

Akhir kalam, marilah wahai diri , berusahalah,berjuanglah,berjihadlah mencari redha Allah..
Berikanlah kekuatan kepadaku YA ALLAH....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan