Rabu, 10 Februari 2010

Gagalkah ana?

Assalamualaikum wbt...

Pertama dan selamanya syukur pada Allah atas segala nikmat yang telah diberikan. Kadangkala, di suatu masa, ana sering terfikir, berfikir dan terus berfikir,tentang satu persoalan yang ana anggap persoalan yang penting yang perlu kita sama-sama fikir dan renungkan. Tapi pada akhir-akhir ini, persoalan tersebut sering berlegar-legar dalam minda kurniaan Allah ini.

Mulanya ana terfikir, bagaimana persoalan ini boleh datang begitu kerap sekali pada akhir-akhir ini, dan ana tidak mengharapkan persoalan ini datang, barangkali , Allah ingin tunjukkan sesuatu pada ana. sehingga kini, pada saat dan ketika ini, persoalan tersebut masih lagi, terus dan terus mencari dan menunggu jawapan daripada ana yang dhaif,yang lemah ini, yang tidak punya apa-apa kekuatan tanpaNya.

Melihat kepada keadaan persekitaran ana pada ketika ini, ana cukup merasa sebak bila persoalan itu timbul dan menuntut jawapannya dari ana. munculnya persoalan ini adalah disebabkan ana mula kehilangan sahabat yang ana kenal dulu, bukan seorang, tetapi ramai, ramai yang telah menjauhkan diri. Sahabat yang dulunya menjadi teman membuat kebaikan dan kebajikan, kini menjadi seseorang yang berbeza, yang tidak dapat diramalkan.

Apabila berlakunya keadaan ini, timbullah persoalan tersebut,


" apa yang telah ana lakukan? katakan? sehingga bolah jadi begini?"

Setelah itu, mucu lagi satu pernyatan dari hati kecil ana,

"ya Allah, aku gagal jadi sahabat yang baik..."

Persoalan itulah yang betul-betul, benar-benar membuatkan ana berasa sebak yang tidak terhingga. Firman Allah dalam surah al- hujurat ayat 10 yang bermaksud;

" sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara....."

Ya benar ya Allah, orang mukmin itu bersaudara, ana berasa gagal untuk menyempurnakan tugas sebagai saudara kepada saudara ana sendiri...

Ya Allah...
Berikanlah kekuatan kepadaku menghadapi ujianMu ini.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan